Ann Hansen er Gammelherlovianer, ansat som lektor på Herlufsholm Skole og har siden april 2009 stået i spidsen for Herlufsholm Skoles arbejde med at blive en del af Round Square International. Det er et drømmejob, fortæller hun, og det er man ikke i tvivl om, når man hører hende fortælle om mulighederne: "Jeg har altid oplevet frivilligt arbejde som både berigende og udviklende, og ikke mindst derfor er det meget spændende for mig, at det frivillige arbejde er kernen i Round Square. Frivilligt arbejde er med til at minde os om, at der er noget, der er større end os selv, og at vi - som Herluf Trolle har lært os - er forpligtede af de gyldne kæder".

Kort om Round Square International Round Square er et samarbejde mellem 72 skoler i hele verden, som har forpligtet sig til at arbejde med elevernes personlige udvikling med udgangspunkt i Kurt Hahns tanker (se mere på http://www.kurthahn.org/). Kurt Hahn havde den opfattelse, at skoler ikke alene skal fokusere på at være fagligt stærke, de skal også udvikle eleverne personligt og derigennem gøre dem til gode voksne og deltagende samfundsborgere, der forstår, at man kun ved selv at engagere sig kan skabe en god verden. Det skal de bl.a. gøre ved at give eleverne mulighed for at rejse ud og opleve verden og derved samtidig inspirere eleverne til at gøre en forskel.

I Round Square samarbejdet er denne grundtanke omsat til følgende 6 søjler, som benævnes IDEALS:

Internationalisering - eleverne skal forstå, at vi ikke lever afsondret fra hinanden. Demokrati - eleverne skal opleve medindflydelse og tage et medansvar. Environment - eleverne kender til og drager omsorg for miljøet Adventure - eleverne udfordrer og overvinder sig selv i pagt med naturen. Ledelse - eleverne skal lære at forpligte sig og tage ansvar. Service - eleverne skal udøve frivilligt arbejde.

Anns udgangspunkt for arbejdet Som tidligere kostelev ved Ann, hvor meget det betyder, at fritiden bliver fyldt med meningsfyldte opgaver, samt hvor meget man udvikler sig i løbet af de år, man er på Herlufsholm: "Jeg har altid holdt meget af Herlufsholm Skole - en kærlighed, som stammer helt tilbage til min tid som elev på skolen. Men den Skole jeg gik på, var på nogle måder en anakronisme. På trods af, at der var mange piger på skolen, var den præget af at have været en drengeskole med en vis rå tone og en hårdhed, som heldigvis ikke er en del af skolen i dag. Men det, jeg allerede dengang satte så stor pris på, er den særlige ånd, som stammer fra skolens forankring i historien, det internationale miljø, det særlige sammenhold blandt eleverne, respekten for stifternes arv o.s.v., og den ånd er et rigtig godt afsæt for at arbejde med Round Square".

"Jeg føler, at min tid på Herlufsholm som dipel har haft afgørende betydning for min udvikling. Både det at vælge at gå på kostskole og bosætte sig væk fra sine forældre, samt det, at man selv bliver mere ansvarlig for sin tilværelse, er vigtige elementer i  modningsprocessen. Det er denne meget centrale personlige udvikling, der sker i de skelsættende ungdomsår, som bliver så betydningsfuld for ens videre liv. Jeg føler, at de år, jeg fik på Herlufsholm, har præget mit videre liv i en positiv retning - og jeg vil gerne være med til at gøre den oplevelse endnu bedre for eleverne i dag. Jeg mener, at Round Square kan være helt afgørende i vores bestræbelser på at understøtte elevernes personlige udvikling, og at de afledte initiativer kan åbne helt nye muligheder for dem.  Dette gælder både dageleverne og kosteleverne - i teenageårene er de så foranderlige og så modtagelige - og derfor er det så spændende at give dem disse muligheder for at udfoldelse og udvikling."

Optagelse som Round Square skole Ann Hansen fortæller om skolens optagelse som Round Square skole: "Jeg oplever, at skolens indtræden i Round Square er en helt naturlig forlængelse af den udvikling, skolen har gennemgået gennem de sidste 10-15 år med Klaus Jakobsen som rektor. På mange områder er Herlufsholm allerede en Round Square skole, men der er også områder, hvor vi kan blive meget bedre, og hvor vores indtræden i Round Square vil kunne stimulere den udvikling".

"Round Square handler i høj grad om åbenhed, og selv om Herlufsholm løbende er blevet bedre til at åbne sig over for omverdenen, så tror jeg, at Round Square betyder et endeligt farvel til den tid, hvor skolen isolerede sig bag de røde mure. Vores elever er på en række områder blevet vænnet til, at rigtig mange ting bliver ordnet for dem, og at de derfor hverken behøver at føle medansvar eller vise lederskab og tage initiativ. Her ser jeg Round Square som et rigtig godt værktøj til at engagere eleverne - og det fantastiske er, at det vil de også rigtig gerne selv".

Arbejdet med Round Square Det er tanken, at Round Square skal være en integreret del af hele skolens liv og ikke køre som et parallelt projekt. Ann Hansen fortæller: "Round Square skal ikke kun være noget, eleverne gør, når undervisningen er slut. Det er i hvert fald min drøm, at Round Square initiativer vil vokse organisk ud af undervisningen og dermed også skabe et meget bredt ejerskab for tankerne."

"Jeg har selv tidligere været skeptisk overfor, hvorvidt f.eks. det var godt fagligt for de mindre dygtige elever at miste undervisningstimer pga. et stort engagement i frivilligt arbejde, sport eller andre ekstraskolære aktiviteter. Men jeg har måttet erkende, at eleverne har det bedre, når de engagerer sig ud over det akademiske, og at det i øvrigt ikke har nogen negativ effekt på deres faglige resultater. Faktisk viser mange undersøgelser, at elever højnes fagligt af at være engagerede i sportsaktiviteter eller frivilligt arbejde. Dette er også erfaringen fra de øvrige Round Square skoler".

"Personligt tror jeg, at elever, som alene vil være boglige og ikke engagerer sig i andet, får det sværere i fremtiden. Eleverne skal udfordre sig selv for at udvikle de egenskaber, som de får brug for, når de forlader skolen. Men det handler ikke kun om at skabe aktiviteter, som eleverne kan vokse af; det handler også om lærernes tilgang   til eleverne, og her kan der være behov for, at lærerne i højere grad ser på eleverne som kompetente, at vi bliver bedre til at anerkende det, de allerede kan, for derigennem at kunne stimulere deres yderligere udvikling".

I det tidlige forår blev hele skolen introduceret til tankerne bag Round Square International, og der blev etableret grupper bestående af såvel lærere og elever, som arbejder med internaliseringen og implementeringen af hvert af de 6 idealer. Ann Hansen fortæller om dette arbejde:

"Eleverne har taget helt fantastisk imod tankerne bag Round Square. Hvor vores elever på Herlufsholm til tider godt kan være meget pæne og konservative, så har Round Square projektet vakt lidt positivt ungdomsoprør i dem. De oplever, at de bliver taget seriøst og lyttet til, og de har en meget stor tro på, at de initiativer, vi søsætter omkring Round Square, selvfølgelig også bliver gennemført. Lige nu forgår arbejdet i frivillige grupper, men på sigt vil alle elever og lærere komme i berøring med Round Square".

"Også lærere viser stor interesse for Round Square, og mange har givet udtryk for, at de kan se nogle nyttige værktøjer her. Det er mit indtryk, at langt de fleste lærere på Herlufsholm brænder for at udvikle deres elever til gode mennesker og glædes, når eleverne lykkes - og mange af lærerne kan se, at Round Square kan være et  af midlerne til dette".

Hjælpeprojekter "Lige nu arbejder vi på at bygge en organisation op omkring Round Square arbejdet og med at få så mange elever som muligt involveret. Bl.a. skal repræsentanter fra hver klasse fremover stå for klassevis at indsamle minimum 1.000,- kr. til hjælpeprojekter under Round Square International. Derudover skal skolen hvert år sende en elev af sted til en af organisationens hjælpeprojekter. På sigt skal man som Round Square skole helst udvikle et eget regionalt hjælpeprojekt, eksempelvis i Grønland, som efter nogle års drift overtages af hovedorganisationen".

"Centralt i Round Square arbejdet ligger netop den personlige udvikling, og derfor skal man også holde sig for øje, at det ikke kun er de store forkromede serviceprojekter, som kan gøre sig gældende. Som dipel på skolen var en veninde og jeg besøgsven for Tvissen (red. Gudmun Illum) en gang om måneden, og et sådant engagement kan være af meget stor betydning for den enkelte.  I dag har vi elever, der hjælper til på Lille Næstved skole i deres SFO, på Mødrehjælpen og i Futura Cafeen. Andre serviceinitiativer er i gang netop nu på skolen som f.eks. etablering af en cykelvaskeplads - et initiativ startet af miljøgruppen. Disse mindre initiativer er eksempler på, hvordan den enkelte elev kan føle sig kompetent, blive taget alvorligt, gøre en forskel og på den måde udvikle sig."

"Det er også en af mine drømme at kunne involvere Gammelherlovianerne i nogle af hjælpeprojekterne. Det kunne f.eks. være gennem et samarbejde om serviceprojekter, hvor nogle Gammelherlovianere måske allerede i dag arbejder med noget, som nuværende elever kunne deltage i, eller har ideer til projekter, som kan igangsættes. Jeg hører rigtig gerne fra gamle elever, som vil være med til at styrke denne (eller andre) dele af Round Square arbejdet" afslutter Ann Hansen.

Man kan læse mere om Round Square International på www.roundsquare.org-Herlufsholm Skoles Round Square koordinator Ann Hansen kan træffes på tlf.: 55 77 89 79 eller e-mail: akh@herlufsholm.dk