Grundskoleleder: Online-undervisning har vist sit værd

BRO_20130516_Herluf_skoledag_548.jpg
07 apr 2020

Selv om klasselokalerne på Herlufsholm Skole nu på 3. uge står gabende tomme, fortsætter undervisningen i bedste velgående på digitale platforme som TEAMS. Grundskoleleder Anne-Louise Boelsmand vurderer omstillingen som vellykket og ser gode muligheder i at bruge online-undervisning som et middel til at inddrage elever, som er forhindrede i at være fysisk til stede i undervisningen i fremtiden.

Som utallige kolleger landet over, har lærerstaben i løbet af de sidste tre uger skulle omstille sig fra traditionel til digital undervisning for at kunne nå ud til de hjemsendte elever. Det har været en enorm omvæltning på meget kort tid, men Anne-Louise Boelsmand vurderer, at den samlede indsats fra lærere og elever for at fortsætte undervisningen, har gjort omstillingen til en succes.

"Selvfølgelig har det været en stor omvæltning. En stor del af læringen i klasserummet findes i interaktion mellem elever - faciliteret af læreren. Den har vi ikke på samme måde i online-undervisningen. Det betyder en helt anden måde at tilgå planlægning, gennemførsel og efterbehandling på. Vi besluttede at følge det almindelige skema fra dag til dag, og det har skabt stor tryghed hos både lærere, elever og forældre. Vi har fået mange positive tilkendegivelser fra vores forældre, og de skal helt klart gives videre til lærerne, der fra dag et har accepteret deres nye undervisningsvilkår."

At blive hjemme fra skole i en måned lyder som de fleste skolelevers drøm. Men med en online-undervisning efter det normale skoleskema har det været overkommeligt for eleverne at fastholde rytme og rutine i hverdagen. Faktisk har Herlufsholm været nødt til at bede elever om at respektere lærernes arbejdstid, fortæller Anne-Louise Boelsmand.

"Vi har oplevet et rigtig stort engagement hos eleverne. Faktisk har jeg sendt besked til elever og forældre, hvor jeg bad dem om at respektere lærernes arbejdstid. Eleverne sad jo og skrev til læreren kl. 22:30 om aftenen for at få hjælp til opgaver. Det var ikke meningen. Men generelt har eleverne været fantastiske. Vi ringede rundt til dem, der havde lidt svært ved at komme igang, og efter de første par dage havde stort set alle fundet sig til rette med den nye situation. Vi har fra start af tilbudt nødundervisning til vores grundskoleelever, også selvom de er over 9 år. Ingen har taget imod tilbuddet, hvilket blot er med til at bekræfte os i, at vores indsatser har virket."

Muligheden for at tilbyde online-undervisning til alle elever i både grundskole og gymnasium har betydet, at Herlufsholm har kunnet holde åbent gennem hele Corona-perioden, så der stadig modtages ansøgninger til det kommende skoleår og besvares henvendelser fra forældre. Uden eleverne og de mange ansatte, der må arbejde hjemmefra, er det dog en anelse tomt på skolen. Foreløbig afventer Anne-Louise Boelsmand som alle andre skoleledere en afklaring på, hvornår man kan vende tilbage til normale tilstande, men der er også værdifulde erfaringer at gøre i denne kriseperiode, fortæller hun.

"Selv om vi alle savner fællesskabet og sammenholdet i hverdagen ubeskriveligt meget lige nu, så har vi også lært en masse af forløbet. Der er nogle ting, vi bestemt vil holde fast i fremover. For eksempel har vi bemærket, at man ikke nødvendigvis behøver være fysisk tilstede for at være en del af et klassefællesskab. 100 % fremmøde er et urealistisk scenarie for en skole som vores, men her har de virtuelle platforme vist deres potentiale for at involvere elever, der af en eller anden grund må blive hjemme."