Virtuel showcase om verdensmål for bæredygtig udvikling

Verdensmål showcase.png
10 mar 2021
Som en del af Danmarks Private Skoler og de mange internationale organisationer vi er medlemmer af, ligger det os meget på sinde at undervise på en måde, hvor vores elever bliver engageret og opmuntret til at tage et samfundsansvar og gøre en forskel i verden.
Dét har eleverne i 3.b arbejdet med på en lidt utraditionel måde. Udover at der naturligvis er et pensum, der skal gennemgås, ville engelsklæreren sikre, at eleverne gennemgik stof, som åbnede for en empatisk forståelse og derigennem hjalp eleverne med at skifte perspektiv.
Herfra kom idéen om at skabe et projekt rundt om kernetesen, at man gennem bøger kan mærke og forstå, hvorfor vores verdensmål for bæredygtig udvikling er relevante, og hvorfor vi alle skal forpligtige os til dem. I sin essens går projektet ud på, at alle elever i klassen skulle vælge en bog, og at hver bog illustrerer én af fem verdensmål.
Eleverne er sat I grupper med elever fra Palmer Trinity School, og de mødes mindst én gang ugentlig for at diskutere deres bog. De har fået nogle punkter, som de skal dække, men har også friheden til at udforske andre emner. Gruppernes diskussioner er meget forskellige, men eleverne fra 3.b fortæller, at projektet er meget mere spændende, end de havde forestillet sig, og at de i den grad nyder det digitale samvær med eleverne fra PTS.
Kulminationen på projektet blev en virtuel showcase, hvor eleverne på kreativ vis skulle kommunikere deres A-HA oplevelser. Billedet viser eleven, Anna Carolines, reklame for showcasen. Det har været et fantastisk projekt, hvor de unge mennesker er blevet opfordret til at bruge al deres kreative energi på at engagere hinanden i deres bog, deres erkendelser, og deres verdensmål.